NPO Maatschappelijke Waarde NPO Start

Verbinding & Samenleving Registratie en evenementen

Nederland komt bij elkaar als we samen genieten, juichen, vieren en herdenken. De publieke omroep draagt daar in belangrijke mate aan bij en zorgt ervoor dat iedereen het kan meemaken. Dat leidt tot meer begrip en verbondenheid in onze samenleving.

AVROTROS Pride Amsterdam

Multimediale aanpak bereikt groot publiek

Amsterdam kleurt roze tijdens de jaarlijkse Pride Amsterdam in augustus, met als hoogtepunt de wereldberoemde Canal Parade. AVROTROS besteedt er volop aandacht aan via radio, televisie en online. In 2019 organiseert de omroep voor het eerst de Pride Awards, om mensen die zich hebben ingezet voor de LHBTI-gemeenschap een podium te geven. Daarnaast wordt onder de titel Pride Talk via social media (o.a. YouTube) extra aandacht gevraagd voor de acceptatie van LHBTI-ers. De uitzendingen en campagne bereiken een groot en divers publiek. De registratie van de Canal Parade op NPO 1 trekt 380.000 kijkers. De Pride Talk video’s op YouTube, waarin bekende en onbekende LHTBI-ers vertellen over onderwerpen als coming out, liefde, acceptatie, uitgaan en rolmodellen, leveren in totaal zo’n 300.000 views op. In deze views zit 47% in de doelgroep 18-24 jaar en 26% in de doelgroep 25-34 jaar. Voor de Pride Awards worden ruim 10.000 stemmen uitgebracht en er komen meer dan 400 aanmeldingen binnen voor de categorie onbekende helden.

Voorbeelden van cases

Thema's

Verbinding & Samenleving